• WATERPOLO MEER INFO

Waterpolo ontstond rond 1850 als de watervariant van handbal. In 1877 in de Schotse rivier de Dee de eerste officiële wedstrijd gespeeld.

Je kunt al competitiewedstrijden spelen vanaf acht jaar. De thuiswedstrijden worden normaliter gespeeld op zaterdag vanaf 17.30 uur. De polocompetitie loopt elk jaar van half september tot eind april.

Ben je dol op zwemmen, balsporten en teamspel? Dan is waterpolo ook jouw ideale sport!

Spelregels waterpolo

De officiële spelregels van de KNZB zijn hier te lezen.

Recente wijzigingen spelregels

Voor de spelers en scheidsrechters die (tijdelijk) gestopt zijn met waterpolo en graag weer willen beginnen is het handig om de volgende recente wijzingen van de spelregels te lezen:

Per seizoen 2023-2024 zijn er een aantal kleine regels gewijzigd bij waterpolo:

• De 2 meter lijn wordt vervangen door een doelgebied van twee meter buiten de doelpalen tot de twee meter lijn. Een aanvallende speler mag niet in het doelgebied komen tenzij de speler achter de lijn van de bal blijft.
    • Wisselen in het terugkomvak ook bij een uitsluiting. De wisselspeler mag in het speelveld
      komen vanuit het terugkomvak zodra de speler die wisselt zichtbaar in het terugkomvak
      boven het wateroppervlak is gekomen en de hand van de wisselspeler boven het water heeft aangeraakt. Dus niet alleen meer zichtbaar boven water maar ook een high five.
    • Je leest de overige wijzingen hier.

Per seizoen 2019-2020 zijn de volgende belangrijke wijzigingen in de spelregels doorgevoerd:

• Als een aanvallende speler die binnen de 6 meter met zijn gezicht naar het doel ligt en tijdens een scoringspoging door de verdediger van achteren wordt gehinderd – zoals vasthouden of terugtrekken – moet een strafworp worden toegekend. Dit geldt niet als de aanvaller scoort, als de aanvaller met zijn of haar gezicht van het doel af ligt of wanneer de verdediger alleen de bal (aan)raakt.

• De regels voor het nemen van een vrije bal binnen/buiten het 5-meter gebied voor het doel zijn verplaatst naar 6 meter. Strafworpen worden wel vanaf 5 meter genomen. Er staat nu een pion op 5 en 6 meter.

• Een speler mag rechtstreeks vanuit een vrije bal buiten de 6 meter scoren. De speler mag de bal ook zelf nemen door de bal los te laten (opgooien of op het water leggen), en daarna direct
      scoren – met of zonder dreiging of zwemmen.

• een speler mag rechtstreeks vanuit een hoekworp scoren. De speler mag de bal ook zelf nemen door de bal los te laten (opgooien of op het water leggen), en daarna direct scoren – met of zonder dreiging of zwemmen.

• de schotklok gaat terug naar 20 seconden, in plaats van 30, bij: een uitsluiting, een hoekworp (corner), als na het nemen van een strafworp de bal weer in handen komt van dezelfde ploeg en bij een rebound na schot op doel, waarbij het balbezit voor dezelfde aanvallende ploeg blijft.

• De overige wijzigingen van dat seizoen lees je hier of bekijk deze presentatie voor alle informatie.

Jeugd
    De jeugd is bij waterpolo ingedeeld in verschillende leeftijdsklassen zodat iedereen speelt met leeftijdsgenootjes die ongeveer dezelfde ontwikkeling hebben meegemaakt. De volgende leeftijdsklassen worden in het waterpolo gehanteerd:

• Jongens/Meisjes A, < 19 jaar
    • Jongens/Meisjes B, < 17 jaar
    • Jongens/Meisjes C, < 15 jaar (gemengd)
    • Jongens/Meisjes D, < 13 jaar (gemengd)
    • Jongens/Meisjes E, < 11 jaar (gemengd)

Zwemclub Zeist
    Zwemclub Zeist bestaat al sinds 1947. De vereniging heeft meer dan 200 leden. Naast ABC-zwemles bieden wij kinderen de mogelijkheid hun zwemvaardigheid verder te ontwikkelen. Of zij kunnen van zwemmen hun hobby maken in de vorm van wedstrijdzwemmen of waterpolo. Voor al onze leden organiseert de activiteitencommissie jaarlijks een aantal leuke zwemactiviteiten. Zwemclub Zeist is aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Zwembond (KNZB). Daardoor kunnen onze westrijdzwemmers en waterpolospelers deelnemen aan wedstrijden.